فروشگاه اینترنتی دناما عرضه کننده قطعات انواع بیل مکانیکی،دوسان،کوماتسو،هیوندای
فروشگاه اینترنتی دناما عرضه کننده قطعات انواع بیل مکانیکی،دوسان،کوماتسو،هیوندای
قطعات بیل مکانیکی دناما

آشنایی با قطعات موجود در بیل مکانیکی

 

قطعات بیل مکانیکی

امروزه بیل‌ های مکانیکی بسیار پیشرفته‌ای وجود دارند. بیایید با هم قطعات بیل مکانیکی را بشناسیم:

قسمت گردان

اتاقک ( کابین بیل مکانیکی ) محل نشستن هدایت‌کننده‌ی بیل مکانیکی (که جزو اصلی ترین قطعات بیل مکانیکی به حساب می‌آید) معمولاً به صورت گردان است. در حقیقت اتاقک و بازوی بیل روی یک صفحه‌گردان ســـوار هستند تا بیل مکانیکی بتواند در حالی که در یک محل ثابت است در جهات مختلف قــرار بگیرد و عملیات حفاری را به صورت گسترد­ه­‌تری انجام دهد. این صفحه گردان اصطلاحا دنده گردان نامیده می شود که از نوع بلبرینگ های کف گرد می باشد.

چرخ‌ها

امروزه بیل های مکانیکی در دو مدل چرخ لاستیکی و چرخ زنجیری تولید می شوند که در مدل چرخ زنجیری اجزای تشکیل دهنده آن شامل: نوع خاصی از صفحات فلزی فورج شده که اصطلاحا زنجیر نامیده می شوند‌ ، رولیک ، دنده اسپراکت ، آیدلر (غلطکی نیز نامیده می شود) ، زنجیر سفت کن و …

سر بیل

قسمتی که عملیات نهایی را بر روی سنگ یا خاک انجام می دهد سر بیل است. قسمت جلویی بیل مکانیکی که با زمین تماس دارد را به نام باکت (Bucket) می‌شناسند. کلمه‌ی باکت به معنی سطل است، چون مقدار زیادی خاک در آن جمع می‌شود. لازم به ذکر است که این قسمت می تواند بسیاری از لوازم حفاری دیگر را به خود متصل کند و عملیات حفاری متفاوتی را انجام دهد. به عنوان مثال پیکور (‌چکش هیدرولیکی)‌ می تواند قدرت بسیاری را برای خرد کردن انواع سنگ تامین کند. از جمله لوازم دیگر می توان به ریپر ، ویبراتو ، چنگک و … اشاره کرد.

دکل و استیک

درعملیات حفاری نقش‌های اصلی را بازوها و مفاصل بازی می‌کنند.

بیل مکانیکی یک بازوی بلند دارد. این بازو شبیه دست انسان دارای چندین مفصل است. مفصل‌ها، هم در دست انسان و هم در بیل مکانیکی، امکان خم و راست‌شدن و حرکت بازو ‌در زاویه‌های مختلف را به وجود می‌آورند. به این ترتیب بیل مکانیکی در محل مورد نظر، عمل خاک‌برداری را انجام می‌دهد.

موتور دیزلی

همانطور که میدانید موتور دیزل نوعی موتور درونسوز است که برای تولید نیرو از چرخه دیزل در آن استفاده می شود. بر خلاف موتور درونسوز جرقه ای ، عامل احتراق تراکم است. بدین معنی که مخلوط سوخت و هوا در تراکم بسیار بالا و بدون جرقه، عمل احتراق را صورت میدهد. بر روی بیل های مکانیکی یک موتور دیزلی سوار است که وظیفه تولید نیرو را بر عهده دارد و با کمک پمپ هیدرولیکی ، سلکتور و … عملیات حفاری صورت میگیرد.

پمپ هیدرولیکی

پمپ هیدرولیک که وظیفه تولید دبی روغن را بر عهده دارد ، توان ورودی خود را از موتور دیزل میگیرد و توان هیدرولیکی را به عنوان خروجی تحویل می دهد. این پمپ یکی از اجزای بسیار مهم بیل مکانیکی به حساب می آید.

سلکتور

سلکتور یا همان شیر تقسیم ورودی خود را از پمپ هیدرولیک میگیرد و فشار و دبی روغن را به جک های هیدرولیکی و هیدروموتور ها به میزان لازم تقسیم میکند.

نکته مهم: در مقاله های آینده هر یک از اجزای بیل مکانیکی را به طور مفصل توضیح خواهیم داد. با دناما همراه باشید.

اجزای تشکیل دهنده ساختمان بیل

۱- باکت (جام)
۲- دکل (تیرک اصلی)
۳- استیک‌(بازوی جام)
۴- شاسی یا بدنه
جام ها با عرض های مختلف از ۷۵ سانتی متر تا ۱۲۰ سانتی متر وجود دارند و اغلب بخش بالایی جام عریض تر از بخش پایین آن می باشد. این مورد از اصطکاک لبه جام کاسته و سبب تسریع عمل تخلیه می گردد.

بیل مکانیکی

بیل در دو نوع مکانیکی و هیدرولیکی در صنعت ساختمان سازی و پروژه های عمرانی به کار گرفته می شود. بیل های مکانیکی و هیدرولیکی برای انواع گودبرداری با عمق های مختلف و بر روی انواع خاک کاربرد دارند. این نوع از ماشین آلات عمرانی به تنهایی قادر به حفر گودال بر روی بسترهای سخت سنگی نمی باشند.

حفاری زمین های صخره ای و سنگی توسط بیل با کمک سایر ابزار و ماشین آلات حفاری از قبیل چکش هیدرولیکی (پیکور) ، ریپر، مواد منفجره و … امکان پذیر است. بیل علاوه بر حفر کانال و گودال، می تواند خاک و سنگ های حاصل از حفاری را بار وسایل نقلیه نماید. پیش از انجام عملیات حفاری توسط بیل، لازم است محدوده سایت مورد نظر از انواع موانع طبیعی و انسانی پاکسازی گردد.

شما میتوانید جهت خرید و فروش بیل مکانیکی وارد وبسایت دناما شده و آگهی ماشین آلات راهسازی و معدنی را بررسی کنید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. حسین
    حسین دسامبر 28, 2017

    با تشکر اطلاعات خیلی خوبی بود

  2. دناما
    دناما دسامبر 28, 2017

    سپاسگزاریم از حسن نظر شما.

  3. ناشناس
    ناشناس می 23, 2021

    ممنون از توضیحات شما.
    اما چرا ب بیل مکانیکی میگن بیل ۲۲۰ یا بیل ۳۲۰ یا بیل ۴۰۰ .
    منظورشون قدرت اسب بخاره؟

  4. ناشناس
    ناشناس آگوست 20, 2022

    باتشکر وسپاس فراوان از اطلاعات شما. لطفا درباره لوازم وقطعات موتوری هم توضیح بزارید

  5. محمد حقوردی
    محمد حقوردی آگوست 20, 2022

    سپاس فراوان از اطلاعات شما. لطفا درباره لوازم وقطعات موتوری هم توضیح بزارید

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *