فروشگاه اینترنتی دناما عرضه کننده قطعات انواع بیل مکانیکی،دوسان،کوماتسو،هیوندای

نحوه کار موتورهای دیزلی

مقالات

19 آگوست 2017 6888 بازدید
فروشگاه اینترنتی دناما عرضه کننده قطعات انواع بیل مکانیکی،دوسان،کوماتسو،هیوندای

نحوه کار موتورهای دیزلی

موتور دیزلی

موتور دیزلی:

موتور دیزلی بر اساس نحوه کارکردن به دو دسته موتورهای 4 زمانه و 2 زمانه تقسیم می شوند. لیکن در هر دوی این موتورها چهار عمل اصلی انجام می گردد که عبارتند از مکش یا تنفس – تراکم – انفجار و تخلیه. اما بر حسب نوع موتورها ممکن است این مراحل مجزا و یا به صورت توام انجام گیرند.

سیکل موتورهای دیزل چهارزمانه :   

زمان تنفس:

پیستون از بالاترین مکان خود (نقطه مرگ بالا) به طرف پایین ترین مکان خود در سیلندر (نقطه مرگ پایین) حرکت می کند در این زمان سوپاپ تخلیه بسته است و سوپاپ  هوا باز است. با پایین آمدن پیستون یک خل نسبی در سیلندر ایجاد می شود و هوای خالص از طریق مجرای سوپاپ هوا وارد سیلندر می گردد. در انتهای این زمان سوپاپ هوا بسته شده و هوای خالص در سیلندر حبس می گردد.

زمان تراکم :

پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا (تا نقطه مرگ بالا) حرکت می کند و در حالی که هر سوپاپ بسته است (سوپاپ هوا و سوپاپ تخلیه) هوای داخل سیلندر متراکم می گردد و نسبت تراکم به 15 تا 20 برابر می رسد. فشار داخل سیلندر تا حدود 40 اتمسفر بالا می رود و بر اثر این تراکم زیاد حرارت هوا داخل سیلندر به شدت افزایش یافته و به حدود 600 درجه سانتی گراد می رسد.

زمان قدرت :

در انتهای زمان تراکم در حالی که هر دو سوپاپ هم چنان بسته اند و پیستون به نقطه مرگ بالا می رسد مقداری سوخت روغنی (گازوییل) به درون هوا فشرده و داغ موجود در محفظه احتراق پاشیده می شود و ذرات سوخت در اثر این درجه حرارت زیاد محترق می گردند. پس از خاتمه تزریق سوخت عمل سوختن تا حدود 3/2 از زمان قدرت ادامه پیدا می کند.

فشار زیاد گازهای منبسط شده (به علت احتراق) پیستون را به طرف پایین و تا نقطه مرگ پایین می راند. حرکت پیستون از طریق شاتون به میل لنگ منتقل می شود و موجب گردش میل لنگ می گردد. در این مرحله حرارت گازهای مشتعل شده به 2000 درجه سانتی گراد می رسد و فشار داخل سیلندر تا حدود 80 اتمسفر افزایش می یابد.

 

زمان تخلیه :

با رسیدن پیستون به نقطه مرگ پایین در مرحله قدرت، سوپاپ تخلیه باز می شود و به گازهای سوخته تحت فشار اولیه اجازه می دهد سیلندر را ترک کند. پس پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا حرکت می کند و تمام گازهای سوخته را بیرون از سیلندر می راند. در پایان پیستون یک بار دیگر به طرف پایین حرکت می کند و با شروع زمان تنفس سیکل جدیدی آغاز می گردد.

تفاوت موتور های دیزلی و موتور های بنزینی:

یک موتور بنزینی مخلوط هوا و گاز را مکش می کند و آن را متراکم می کند و بعد مخلوط را با جرقه مشتعل می کند. یک موتور دیزلی فقط هوا را می گیرد و آنرا متراکم می کند و بعداً سوخت را به داخل هوای متراکم تزریق می کند . گرمای حاصل از متراکم شدن هوا موجب مشتعل شدن خود به خودی سوخت می شود .

نسبت تراکم موتور های بنزینی۸:۱ تا ۱۲:۱ است، در حالیکه نسبت تراکم موتور های دیزلی ۱۴:۱ به بالا مثلاً ۲۵:۱ است . نسبت تراکم بالای موتور های دیزلی منجر به بهتر شدن بازده می گردد.

موتور های بنزینی معمولاً از کاربراتور استفاده می کنند که هوا و سوخت را قبل از ورود به داخل سیلندر مخلوط می کند یا دریچه تزریق سوخت دارند که فقط سوخت را پیش از مرحله مکش می پاشد(بیرون سیلندر). موتور های دیزل از تزریق سوخت مستقیم استفاده می کنند یعنی سوخت را مستقیماً به داخل سیلندر می پاشند .

نکته مهم درباره موتور دیزلی:

توجه کنید که موتور های دیزل شمع ندارند . آنها هوا را می مکند ( مکش می کنند ) و آنرا متراکم می کنند. سپس سوخت را مستقیماً به داخل محفظه احتراق تزریق می کنند ( تزریق یا پاشش مستقیم) .

در نتیجه گرمای حاصل از متراکم شدن هوا موجب مشتعل شدن سوخت در یک موتور دیزل می شود. در بخش بعدی ما مرحله تزریق سوخت دیزل را بررسی خوایم کرد.

سیستم سوخت رسانی کامانریل (CRI) :

این سیستم نوع جدیدی از سوخت رسانی می باشد که بر خلاف سیستم های ردیفی ساده که بالاترین فشار پاشش در آنها حدودا 250-240 بار می باشد ، کمترین فشار در آن 400 بار است که اگر دستگاه تحت فشار قرار گیرد تا 1200 بار افزایش پیدا خواهد کرد.
در مقاله های آینده با سیستم سوخت رسانی کامانریل بیشتر آشنا خواهیم شد.

تولید کننده موتور های دیزلی در دنیا:

از جمله تولیدکننده های بزرگ موتور های دیزلی می توان به برند هایی همچون: کمنز ، دوسان ، دوئیس ، ایسوزو ، پرکنز ، کاترپیلار ، هیوندای و … اشاره کرد که شرکت های دوسان ، کاترپیلار و هیوندای خود تولید کننده ماشین آلات راهسازی هستند و دستگاه هایی همچون بیل مکانیکی ، لودر و  قطعات چکش هیدرولیکی تولید می کنند.

 


شما میتوانید جهت خرید و فروش لودر وارد وبسایت دناما شده و در آنجا از میان هزاران آگهی موجود ماشین خود را انتخاب کنید. همچنین در این وبسایت تمامی آگهی های مربوط به خرید و فروش ماشین آلات راهسازی و معدنی نیز وجود دارد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاه خود را بیان کنید

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *